Fortsatt anstrengt frakt-situasjon
Det er hektiske dager på innkjøpsavdelingen til Tingstad. Innkjøpssjef Pål Hjertvik har jobbet med internasjonal handel siden tidlig på 2000-tallet, men har aldri opplevd noe som ligner på det vi opplever nå.
– Covid-19 har snudd opp ned på det etablerte og forandret verden slik vi kjente den. Når vi kommer tilbake til normalen er svært vanskelig å spå. Det er også vanskelig å si om dette er den nye normalen, og om vi alle må tilpasse oss en ny hverdag, filosoferer innkjøpssjefen.
En ting er i hvert fall sikkert, hele logistikkdivisjonen i Tingstad jobber døgnet rundt for at kundene skal merke så lite som mulig av utfordringene i fraktmarkedet.
– Til tross for at situasjonen er som den er opplever vi at lagerbeholdningen vår er god og at vi er meget leveringsdyktige, legger han til.
Basert på tilbakemeldinger i bransjen og en uttalelse fra Greencarrier Freight Service har de oppsummert utfordringene verden står overfor.
Dagens situasjon
På grunn av endringer i forbruksmønsteret er etterspørselen i markedet vesentlig større enn tilbudet. Kinas eksport økte med 15% i 2020 og denne trenden forsterker seg i 2021. Blokaden av Suez i begynnelsen av april har ført til at rederiene endrer sitt seilingsmønster for å ta igjen tapt tid, og de kansellerer havneanløp på kort varsel. Dette fører til at tomcontainer-logistikken ødelegges. Havner over hele verden er overbelastet, og fortsatt økt smitte i deler av verden forsterker dette bildet.
Tiden fremover
I det korte bilde forventes det at denne situasjonen vil vedvare de neste tre til seks månedene og kanskje så lenge som hele 2022. Rederiene har ikke ny tonnasje å sette inn på kort sikt, og selv om kontrahering av nye båter gjøres, så vil dette ikke få effekt før i 2023. De fleste analytikere spår at det er forbruksmønsteret som må endres for at ratene skal reduseres på ett til to års sikt.
Ratene
Ratebildet i dag er ca. 500% høyere enn for et år siden, og det øker fortsatt. Rederiene prioriterer høyest betalte last og utstyrssituasjonen er fortsatt prekær, spesielt i Asia. Dette medfører at båtene fylles opp og rederiene kansellerer bookinger eller utsetter lasten to til fire uker. Normalt ville fraktmarkedet vært svakere etter kinesisk nyttår – det har ikke skjedd. I tillegg har Suez-blokaden av kontainer-skipet «Ever Given» forsterket den vanskelige situasjonen.
Oppsummert
Ovennevnte situasjon skaper store utfordringer. Rederiene melder at båtene for mai og juni allerede er full-booket. For å tilrettelegge for en så god logistikk som mulig anbefaler vi at alle våre kunder tenker enda mer langsiktig.
Illustrasjonsfoto: hectorgalarza, Pixabay